Help ik moet een financieel plan maken?!

Sinds de hervorming van het vennootschapsrecht in 2018 kan je geen BVBA meer oprichten. Het alternatief hiervoor is de BV.

De grootste verandering hierdoor is ongetwijfeld dat je geen 18.600 euro kapitaal meer nodig hebt bij de oprichting van je vennootschap. Tegenwoordig kan je een vennootschap oprichten met maar 1 euro!

Wat wel veel belangrijker is geworden, is het financieel plan dat elke vennootschap verplicht moet hebben bij oprichting. Dit bestond vroeger ook al, maar is nu essentieel en wettelijk verankerd onderdeel geworden die mee je aanvangsvermogen bepaald. Dus in plaats van dat de wetgever bepaalt dat de vennootschap met beperkte aansprakelijkheid 18.600 euro als kapitaal moet hebben, heeft men nu beslist dat je aan de hand van een goed onderbouwd financieel plan moet aantonen welk aanvangsvermogen je nodig hebt. Dit kan dus veel lager liggen dan de vroegere 18.600 euro maar kan, afhankelijk van je financieel plan, ook veel hoger liggen.

Waarvoor is dit belangrijk?

Wist je trouwens dat banken ook steeds je financieel plan opvragen wanneer je een lening wilt afsluiten voor je zaak?

Bij faillissement binnen de drie jaar na oprichting zal de rechtbank zich dan ook buigen over dit financieel plan. Hierbij focust men op:

  1. Is dit financieel plan realistisch opgesteld? Heeft men voldoende nagedacht over de gebruikelijke kosten en mogelijk opbrengsten?
  2. Voldoet het financieel plan aan alle wettelijke voorschriften en bevat dit alle verplichte onderdelen?

Indien de rechter oordeelt dat het financieel plan niet voldoet of niet realistisch genoeg werd ingeschat kunnen de zaakvoerders persoonlijk aansprakelijk worden gesteld met hun privévermogen.

Een realistisch financieel plan opstellen is helemaal niet zo gemakkelijk. Mensen hebben weleens de neiging om de inkomsten zwaar te overschatten en geen rekening te houden met de kosten en nodige investeringen. Daarnaast is het misschien nog belangrijker om te kijken naar de cashflow situatie. Deze geeft namelijk weer hoeveel geld je echt nodig hebt om je bedrijf draaiende te houden. Ook bedrijven die heel succesvol zijn gaan soms failliet omdat ze te snel groeien en een cashflow probleem plots ervaren.

Het is dan ook vanzelfspreken dat bijna alle ondernemers zich bij de oprichting laten bijstaan door een boekhouder of accountant voor het opstellen van het financieel plan. Een goede boekhouder zal dit plan ook enkel goedkeuren en afleveren indien hij oprecht overtuigd is dat de op te richten onderneming alles heeft om succesvol te kunnen zijn.

 

Onze werkwijze

  1. Wij beginnen steeds met een kennismakingsgesprek waarbij we je ondernemingsidee bespreken en kijken naar de haalbaarheid. We luisteren hierbij naar je visie en bieden inzichten om het idee te verfijnen en de haalbaarheid te evalueren of te vergroten.
  2. Tijdens een tweede afspraak gaan we cijfermatig aan het werk. Met jouw input op vlak van verwachte omzet en rechtstreekse kosten gaan wij nadien aan de slag. Hierbij kunnen wij ook extra kosten en opportuniteiten benoemen vanuit onze expertise uit de praktijk.
  3. Wanneer wij een eerste versie met enkel cijfers hebben opgemaakt leggen we je deze voor alvorens over te gaan tot het uitwerken van de juridische verplichte onderdelen van het plan.
  4. In de laatste fase gaan wij het plan opmaken volgens de wettelijke vereisten en verzorgen wij ook alle nodige onderbouwde toelichtingen. 
  5. Na de officiële opstart bij de notaris brengen wij alle administratieve aspecten in orde zoals de inschrijving bij de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO), aansluiting bij een sociaal verzekeringsfonds, activering van BTW, en de aanmaak van een digitaal aandelenregister.

Tijdens dit hele proces helpen we jou ook bij de andere verplichtingen zoals het openen van de zakelijke rekening voor de op te richten vennootschap. Het regelen van een afspraak bij een notaris en het opstellen van de statuten.